Kan je er een jojo-effect ontstaan bij een tekort aan vet?

Ik neem 20-30g minder vet dan nodig is, voor de rest genoeg eiwit en een overschot van 50-80g koolhydraten (alhoewel ik volgens veel sites 5g-7g koolhydraten per kg mag eten). Volgens de excelsheet van bodynet mag ik maar 197g koolhydraten per dag.
Hoeveel koolhydraten mag ik dan?

Toegevoegd na 11 uur:
Ik eet momenteel 2000-2200 kcal per dag, door een overschot aan eiwitten en koolhydraten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
ik zou mij niet zo druk maken om die preciese getalletjes, of ben je echt aan het trainen voor iets speciaals.
Kijk gewoon dat je niet onder de 1200 kcal per dag komt en zoveel mogelijk clean eating toepast.

Antwoorden (4)

Jojo efect is afvallen aankomen en heletijd zo door volgens mij heeft het niets met je voeding te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onjuist..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks met je voeding te maken? Afvallen en aankomen komt júíst door je voeding.
Nee, wel een spaarstand-effect, dat wil zeggen dat je verbranding te laag kan worden, waardoor het lichaam uiterst efficiënt met calorieën gaat omspringen waardoor er meer van opgeslagen worden. Vet heb je om een aantal redenen hard nodig; vooral als bouwstof en drager van vitamines. Enkele vetzuren zijn essentieel, dwz. dat het lichaam ze zelf niet kan maken maar je hebt ze wel nodig. En vergeet niet in te calculeren dat de verwerking van vetten en eiwitten meer aan brandstof kost dan de verwerking van koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is belangrijk te onthouden dat te veel koolhydraten een meer voorkomende oorzaak van overgewicht is dan te veel vet.

De precieze hoeveelheid koolhydraten die voor jou optimaal zou zijn is afhankelijk van allerlei factoren: De hoeveelheid lichaamsbeweging, het vetpercentage, hoeveelheid spiermassa, leeftijd enz.

Wanneer je te weinig koolhydraten binnenkrijgt zal het lichaam als eerste beginnen met het verbranden van eiwitten (en dus ook spiermassa). Pas in tweede instantie zal het lichaam vetten gaan gebruiken als brandstof.

Als je veel sport kan een zogenaamde keto dieet wel geschikt zijn om vet te verliezen bij een lage inname van koolhydraten. Meer informatie daarover kun je vinden in de eerste van de onderstaande bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een jojo effect kan onstaan bij een streng dieet waarbij je weinig eet. Waar het omgaat is dat je lichaam zich aanpast aan de hoeveelheid voeding die je tot je neemt. Het lichaam komt in een spaarstand terecht, stop je met je dieet en je gaat weer normaal eten dan blijft je lichaam in spaartstand, voor je metabolisme is het daarom verstandig om veel bewegen bij een dieet. Je dwingt daarmee je lichaam om toch te verbranden, zo hou je de stofwisseling hoor.

Hoeveel koolhydraten je het beste kan nemen ligt dus helemaal aan je verbranding. Het is wel raadzaam om hier gedoseerd mee om te gaan als je dus wil afvallen.