Als je medicijnen in moet nemen samen met eten ivm de maag, kan dan alleen een paar koppen koffie ook?

Ik krijg er 's ochtends haast geen eten door en moet medicijnen samen met eten innemen ivm dat het maagklachten kan veroorzaken. maar als ik toch een paar koppen koffie heb gehad dan heb ik toch ook wat in mijn maag, of geldt dat niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Eten in de maag vertraagt de maaglediging. Blijkbaar is het voor de stof in de medicijnen belangrijk dat hij langzaam opgenomen wordt. Het is ook zo dat er door het eten een beschermend laagje in de maag zit. Daarom zijn ook medicijnen die je niet mag kauwen beschermd door een laagje. Kijk naar ibuprofen dragees. Het kan ook nog eens zijn dat het innemen van een medicijn met wat eten
kan voorkomen dat je misselijk wordt. In elk geval staat er niet voor niets bij dat er eten in de maag moet zitten, dus voor een goede werking zou ik me daaraan houden als ik jou was. Vooral bij maagklachten zou je eigenlijk beter `s morgens een kopje geurige thee moeten nemen. Je moet gewoon even de tijd nemen. Sta desnoods iets eerder op,
zet water op, pak een mooi theeglas ( dat drinkt lekkerder)
neem een theepyramidezakje van lipton tea in de smaak;'
'Morocco',die is ECHT heel lekker ( is het snelst weg in de schappen, dus vinden veel mensen) en is ook nog eens goed voor je maag want er zit mint in. Eet hier lekker een sneetje warme toast bij met honing, jam of maak het zo lekker als je wilt. Een beschuitje met aardbeien, kaas gaat er ook wel in toch? Als je maar iets vast in je maag hebt.
Als je de tijd neemt zou je zelfs een tosti(ni) kunnen bakken. Maak er een gezellig ritueel van, dan kan je best iets eten. Als daardoor je maagklachten verdwijnen, doe je er toch iets voor? Sterkte en succes.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ben geen expert maar ik kan me goed voorstellen dat de caffeine in de koffie een negatief effect op de medicijnen kan hebben. Hoewel zuivel ook niet echt goed is bij medicijnen zou je misschien kunnen proberen een drinkontbijt te nemen, heb je toch iets meer voedingsstoffen binnen dan met alleen koffie. Of natuurlijk de fruitontbijt variant van bv Hero, alleen wel ff de bijsluiter checken of het mag in combinatie met citrus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee helaas dat werkt niet, er is echt vaste voeding nodig om je maagwand te beschermen. Je kunt wel aan de huisarts vragen of je er een maagbeschermer bij mag hebben, bijv. Omeprazol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nóg meer gaan slikken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan Omeprazol zitten ook vervelende bijwerkingen. Grote kans dat je er misselijk of duizelig van wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een bijwerking die gemiddeld bij 1 op de 1.000.000 gebruikers voorkomt en daarmee is het verwaarloosbaar. Ik heb zelf deze bijwerking nog nooit van mijn patienten gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misselijkheid, braken, diarree, winderigheid (mogelijk met buikpijn), verstopping, hoofdpijn, slaperigheid, verstoorde slaap en duizeligheid komen gemiddeld bij meer dan 1 op 100, maar bij minder dan 1 op de 10 patiënten voor. Hierdoor krijgt het, het predicaat 'vaak'. Daarnaast bevat Omeprazol naast zijn werkzame bestanddeel tal van andere hulpstoffen. Deze 'troep' wil je toch niet slikken als dat niet noodzakelijk hoeft te zijn. In sommige gevallen is het nodig om dit te gebruiken en mag je blij zijn dat dit 'troep' bestaat. Je zet het echter niet als alternatief voor eten als remedie tegen maagklachten. En al helemaal niet als het gezond eten betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het met @Duchantain eens je gaat toch geen pillen slikken om pillen te kunnen slikken.
Het is volgens mij nog altijd het beste zo min mogelijk te slikken, dus wat je weg kan laten moet je ook niet innemen.
Nee koffie is geen voedsel, het gaat erom dat de medicijnen niet op een lege maag vallen. Je zou kunnen overleggen met je arts of je de medicijnen ook bij de lunch kan innemen, niet alle medicijnen hoeven echt 's morgens ingenomen te worden.
Zorg dat je voldoende tijd hebt 's morgens, misschien als je er rustig voor gaat zitten je best een beschuitje of een cracker kan eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan zijn dat je medicijnen in vetten oplossen.en dan is koffie of een cracker niet genoeg..t beste is toch gezond te ontbijten,zodat je je medicijnen beter opgenomen worden en je je maagwand beschermd.succes..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je medicijnen moet slikken in combinatie met eten, dan moet je ook echt erbij eten. Koffie is niet afdoende. Daarnaast kan koffie ook een vervelend effect op de maag hebben, zeker i.v.m. maagklachten. Je hoeft niet hele borden vol te eten, maar probeer iets te eten. Al zou het om crackers, fruit of rijstewafels o.i.d. gaan. Misschien is het ook mogelijk dat je de tijd van inname van je medicijnen iets opschuift. Misschien heb je dan wat minder moeite met eten. Of dat met jou medicatie ook mogelijk is, om ze iets later in te nemen, zal je zelf het beste weten. Of vraag het je arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik gebruik al medicijnen van af mijn zesde jaar en heb dan ook geleerd om dat altijd te doen met water de rede is omdat de werkzame stof dan het beste werkt, anders worden de stoffen die hun werk moeten do gestoord, en water is neutraal, soms moet het met iets anders bijvoorbeeld melk of zo maar dat krijg je dat ook te horen als dat moet maar grapefruitsap is bijv. zelfs gevaarlijk, en koffie is ook zeer slecht.......succes